Skippa navigering

Studentombud på ÅAS

Blogg — 4.11.2025

Jag är anställd på studentkåren som expert på högskolepolitik, studiesociala förmåner, välmående och studerandes rättigheter. Mitt jobb är att stöda kårmedlemmar, föreningar, ÅAS förtroendevalda och studentrepresentanter i ÅA:s förvaltning. Titeln studentombud har jag haft sen arbetsbeskrivningarna för ÅAS anställda uppdaterades för några år sedan. Vi funderade först om jag skulle vara “intressebevakningsexpert” men kom som tur fram till att det låter helt för svårt och torrt. Titeln studentombud är mer beskrivande, jag hoppas den signalerar att “jo, du studerande ska vara i kontakt och jag hjälper gärna”.


ÅAS påverkningsarbete


ÅAS uppdrag är att göra studerandes vardag så bra som möjligt. Vi anställda finns till som stöd för kårstyrelsen och kårfullmäktige. Jag jobbar mycket tillsammans med kårstyrelsen genom att ge bakgrundsinformation om studenthälsan, tillgänglighetsfrågor eller nationella regler för utbildning. Ofta skriver vi texter tillsammans eller planerar hur vi ska genomföra en kampanj.
Jag är med som ÅAS kontakt i ÅA:s jämställdhetskommitté och krisstödsgrupp, jag deltar också i möten om studerandes välmående och i samarbetsgrupper med studenthälsan.


ÅA:s beslutsfattande


En av mina uppgifter är att sköta det praktiska kring valet av studentrepresentanter till olika grupper inom ÅA. Jag ordnar också utbildning för studentrepresentanterna och svarar på deras frågor så de kan påverka ÅA:s beslutsfattande så bra som möjligt.
Kontakten och kommunikationen mellan ÅAS och studentrepresentanterna är viktig för att vi alla ska vara på kartan om vad som planeras och besluts på ÅA. Speciellt nu när större ändringar kan ske i ÅA:s utbildnings- och kursutbud är det en prioritet att hålla tät kontakt med alla som är med i arbetet.


Hur studentombudet kan stöda enskilda studerande


Jag hjälper enskilda studerande i problemsituationer, till exempel genom att ta reda på vilka regler som gäller för kurser och examination på ÅA eller vilka organisationer som kan stöda internationella studerande. Jag deltar ofta som stödperson för studerande på möten med ÅA-personal gällande till exempel plagiatmisstankar eller överträdelse mot ordningsreglerna. Min roll är alltid att se saker ur studerandes perspektiv och se till att studerandes rättigheter förverkligas. Det här gäller både om en kurslärare inte följt ÅA:s regler och om en studerande inte följt ÅA:s regler.


Vad händer om jag är i kontakt med studentombudet?


Det är upp till dig vad som händer! Jag lyssnar gärna på vad du funderar på och svarar på frågor eller tar fram information eller kontaktuppgifter. Om du inte vill det så går vi aldrig vidare med en fråga till någon annan. All e-post och allt vi diskuterar är konfidentiellt.

Petra Lindblad
Studentombud på ÅAS

petra@studentkaren.fi